Contenciosul administrativ - Vol. I si Vol. II
- Cod:1911
- Autor: Oliviu Puie
- Publicat de: Editura Universul Juridic
- Colectia: Biblioteca de drept public (monografii si teze de doctorat)
- Data aparitiei: Iunie 2009
Termen de livrare
2 zile lucratoareReduceri
Oferte speciale exclusiveComanda direct la
Telefon: 0733.673.555Plateste cu cardul
Protectia platii onlineLucrarea intitulata Contenciosul administrativ reprezinta o mare parte a tezei de doctorat cu acelasi titlu, sustinuta in cursul anului 2008, sub indrumarea reputatului profesor doctor Ion Deleanu, completata si revizuita cu legislatia, doctrina si jurisprudenta in vigoare pana la data publicarii prezentei lucrari. Avand in vedere faptul ca materia constitutionala a contenciosului administrativ reprezinta o institutie fundamentala a statului de drept, lucrarea se adreseaza, deopotriva, teoreticienilor dreptului administrativ si ai altor ramuri de drept aflate in conexiune cu dreptul administrativ, practicienilor, precum si tuturor persoanelor interesate sau care activeaza in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale. Lucrarea este structurata, datorita complexitatii sale, in doua volume.
Primul volum este dedicat recursului administrativ prealabil in contenciosul administrativ, precum si unor aspecte referitoare la exercitarea recursului jurisdictional, respectiv: sistemul actual al contenciosului administrativ; conditiile de admisibilitate si cauzele care determina actiunea in contencios administrativ; obiectul actiunii judiciare; termenele de exercitare a actiunii in contencios administrativ, instantele competente si caile de atac impotriva hotararilor pronuntate de catre instantele de contencios administrativ.
Volumul II al lucrarii Contenciosul administrativ este consacrat unei analize detaliate a actiunii exercitate in contenciosul administrativ obiectiv si subiectiv, precum si a efectelor hotararilor judecatoresti pronuntate in materia contenciosului obiectiv si subiectiv. De asemenea, acest volum este dedicat si unei analize detaliate a procedurii de executare a hotararilor judecatoresti pronuntate atat de catre instantele de contencios administrativ, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si de catre unele instante speciale de contencios administrativ, pe calea recursului paralel.
CUPRINS VOL. I
Consideratii generale
1. Preliminarii.
2. Fazele procedurii contenciosului administrativ.
PARTEA INTAI - PROCEDURA PREALABILÃ SESIZÃRII INSTANTEI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV - RECURSUL ADMINISTRATIV GRATIOS SI RECURSUL ADMINISTRATIV IERARHIC
Capitolul I - Recursul administrativ prealabil in contenciosul subiectiv - conditie a exercitarii dreptului la actiune in contenciosul administrativ
Sectiunea 1 Consideratii privind corelatia normei procesual civile instituite prin art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila cu dispozitiile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ
3. Preliminarii.
4. Caracterul normelor juridice instituite prin cele doua dispozitii legale in materia procedurii prealabile sesizarii instantei de contencios administrativ.
5. Aspecte de ordin terminologic.
6. Sfera de incidenta a normei procesual civile instituite prin art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila si a celei instituite prin art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, modificat prin Legea nr. 262/2007.
7. Forma procedurii prealabile.
Sectiunea a 2 a Aspecte privind corelatia normelor procesual civile instituite prin art. 109 alin. 2 si art. 720¹ din Codul de procedura civila, cu dispozitiile art. 7 alin. 6 din Legea nr. 554/2004
8. Preliminarii.
9. Normele procesual civile in materia procedurii prealabile instituite prin art. 109 alin. 2 si art. 720¹ din Codul de procedura civila.
10. Corelatia normelor procesual civile instituite prin art. 720¹ din Codul de procedura civila cu dispozitiile art. 7 alin. 6 din Legea nr. 554/2004, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 262/2007 in materia contractelor administrative.
Sectiunea a 3 a Obligativitatea procedurii prealabile, instituita prin actele normative mentionate in raport cu dispozitiile constitutionale revizuite si ale Conventiei europene a drepturilor omului
11. Preliminarii.
12. Analiza compatibilitatii normelor procesual civile si a dispozitiilor Legii contenciosului administrativ in materia procedurii prealabile, cu dispozitiile art. 21 alin. 1, alin. 2 si alin. 3 din Constitutia republicata.
13. Aspecte privind procedura prealabila in cazul actului administrativ jurisdictional, prin raportare la dispozitiile art. 21 alin. 4 din Constitutia republicata.
Sectiunea a 4 a Aspecte privind procedura prealabila in cazul actelor administrative intrate in circuitul civil
14. Caracterul procedurii prealabile in cazul actelor administrative care au intrat in circuitul civil.
Sectiunea a 5 a Procedura prealabila in cazul contenciosului subiectiv in despagubiri
15. Procedura prealabila in cazul actiunilor in contencios administrativ exercitate in vederea acordarii de despagubiri, in conditiile art. 19 din Lege.
16. Procedura prealabila in cazul actiunii in contencios administrativ prin care se solicita acordarea de despagubiri de catre persoane vatamate prin acte administrative cu caracter normativ anulate de catre instanta de contencios administrativ, altele decat cele care au formulat actiunea in anulare.
17. Procedura prealabila in cazul actiunilor in contencios administrativ prin care se solicita despagubiri generate de ordonante sau dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.
Sectiunea a 6 a Procedura prealabila in cazul refuzului nejustificat de solutionare a unei cereri referitoare la un drept sau interes legitim
18. Caracterul procedurii prealabile in cazul refuzului nejustificat de solutionare a unei cereri.
Sectiunea a 7 a Procedura prealabila exercitata impotriva hotararilor guvernamentale si a deciziilor
19. Contrarietatea procedurii prealabile exercitate impotriva hotararilor guvernamentale si a deciziilor Primului ministru cu dispozitiile constitutionale si cele ale Legii contenciosului administrativ.
Capitolul II - Recursul administrativ prealabil in contenciosul obiectiv
20. Recursul administrativ prealabil exercitat de catre prefect in contextul Legii nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, si al Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
21. Recursul administrativ prealabil in contenciosul obiectiv exercitat de catre celelalte subiecte de drept care pot sesiza instanta de contencios administrativ.
Capitolul III - Termenul de introducere si termenul de solutionare a recursului administrativ
22. Termenul de introducere a recursului administrativ.
23. Termenul de solutionare a recursului administrativ in contenciosul obiectiv si subiectiv.
Capitolul IV - Jurisprudenta Curtii de Justitie Europene si a altor instante comunitare in materia procedurilor administrative prealabile
24. Recursul administrativ prealabil in cazul actiunii relative la abtinerea institutiilor comunitare de a actiona.
25. Procedura administrativa prealabila in cazul controlului exercitat de catre Comisia Europeana asupra actelor juridice ale statelor membre.
26. Procedura administrativa prealabila in cazul actiunii unui stat membru impotriva altui stat membru.
27. Procedura prealabila obligatorie in cazul actiunilor formulate de catre functionarii publici comunitari.
28. Procedura administrativa prealabila exercitata de catre Comisia Europeana in materia acordarii ajutorului de stat.
###PARTEA A DOUA RECURSUL JURISDICTIONAL
Titlul I - Contenciosul administrativ obiectiv si subiectiv in contextul legislatiei actuale. Asemanari si deosebiri. Aspecte de drept comparat
Capitolul I - Sistemul contenciosului administrativ consacrat prin Constitutia republicata si Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Aspecte de drept comparat
29. Contenciosul administrativ consacrat prin Constitutia republicata si Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, modificata si completata prin Legea nr. 262/2007.
30. Criterii de delimitare a contenciosului obiectiv si subiectiv in literatura juridica romana si cea franceza. Tipuri de contencios administrativ consacrate in literatura juridica franceza.
Capitolul II - Conditiile de admisibilitate a actiunii in contencios administrativ obiectiv si subiectiv. Aspecte de drept comparat
Sectiunea 1 Conditii privitoare la actul administrativ care face obiectul actiunii in contenciosul obiectiv si subiectiv, precum si la autoritatea publica emitenta a actului administrativ
31. Actul administrativ trebuie sa fie emis de o autoritate publica.
32. Caracterul unilateral al actului administrativ sau nesolutionarea in termen legal a unei cereri.
33. Recursul obiectiv nu este admisibil decat impotriva actelor administrative producatoare de efecte juridice, adica a acelor acte care modifica ceva in ordinea juridica, lezandu i pe cei interesati
Sectiunea a 2 a Conditii privitoare la reclamant si autoritatile publice in litigiile de contencios administrativ
34. Calitatea procesuala a reclamantului si a autoritatilor publice in litigiile de contencios administrativ
35. Calitatea procesuala a autoritatilor administrative in litigiile de contencios administrativ vizand acte administrativ jurisdictionale
36. Dreptul subiectiv si interesul legitim - conditie a exercitarii actiunii in contenciosul administrativ subiectiv.
37. Problema dreptului subiectiv si a interesului legitim in cazul actiunilor in contencios administrativ obiectiv
Sectiunea a 3 a Conditii privitoare la procedura
38. Inadmisibilitatea unei actiuni in contencios administrativ obiectiv in ipoteza in care, pentru anularea actului, este consacrat prin lege un recurs paralel
Capitolul III - Cauzele care determina actiunea in contencios administrativ obiectiv si subiectiv
39. Consideratii generale.
Sectiunea 1 Cauze referitoare la legalitatea externa
40. Incompetenta
41. Viciul de forma. Aceasta cerinta impune ca actul administrativ sa fie emis in forma si cu procedura prevazuta de lege. Sub acest aspect, trebuie sa distingem intre formalitatile anterioare emiterii actului administrativ, cele concomitente si cele posterioare emiterii acestuia.
Sectiunea a 2 a Cauze referitoare la legalitatea interna
42. Actul administrativ trebuie sa fie conform cu Constitutia, legile si celelalte acte normative
43. Actul administrativ trebuie sa fie conform cu interesul public urmarit de lege
44. Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca actele administrative adoptate in materia restituirii imobilelor preluate abuziv, prin raportare la dispozitiile Conventiei europene a drepturilor omului si la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului
Capitolul IV - Obiectul actiunii judiciare
Sectiunea 1 Sfera actelor administrative care fac obiectul actiunii in contencios administrativ
45. Categorii de acte administrative care fac obiectul actiunii in contencios administrativ
Sectiunea a 2 a Acte administrative unilaterale tipice
46. Actul administrativ de autoritate
47. Actul administrativ de gestiune
48. Acte administrative a caror legalitate este verificata pe calea recursului paralel
Sectiunea a 3 a Acte administrative asimilate actului administrativ unilateral (refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, refuzul nejustificat privind nepunerea in executare a actului administrativ emis ca urmare a solutionarii favorabile a cererii sau, dupa caz, a plangerii prealabile, nesolutionarea in termenul legal a unei cereri)
49. Acte administrative asimilate in contextul Legii nr. 554/2004 si a altor acte normative speciale
Sectiunea a 4 a Contractele administrative - acte administrative asimilate actului administrativ unilateral - si alte tipuri de contracte incheiate de catre autoritatile publice
50. Contractele administrative in doctrina franceza
51. Contractele administrative si alte tipuri de contracte incheiate de catre autoritatile publice in contextul legislatiei romanesti
52. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene si a Curtii de Prima Instanta in materia achizitiilor publice
Capitolul V - Actul administrativ jurisdictional
53. Actul administrativ jurisdictional in contextul dispozitiilor constitutionale revizuite si ale Conventiei europene a drepturilor omului
54. Actul administrativ jurisdictional si hotararea judecatoreasca. Criterii de delimitare
55. Proceduri prealabile obligatorii fara caracter jurisdictional si jurisdictii administrative reglementate prin Legea nr. 554/2004 si alte acte normative speciale.
Capitolul VI - Actiunile impotriva decretelor prezidentiale
56. Natura juridica si atacarea in contencios administrativ a decretelor prezidentiale
Capitolul VII - Actul administrativ fiscal - specie a actului administrativ
57. Categorii de acte administrative fiscale care pot face obiectul actiunii in contencios administrativ fiscal special
58. Jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului in materia contenciosului fiscal
59. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene in materia contenciosului fiscal
Capitolul VIII - Consideratii privind actele administrative emise de catre autoritati publice cu atributii in materia fondului funciar
60. Consideratii preliminare
61. Natura juridica a titlurilor de proprietate emise in conditiile Legii nr. 18/1991, de catre comisiile judetene de aplicare a Legii nr. 18/1991
62. Natura juridica a certicatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor detinute de catre societatile comerciale cu capital de stat
Capitolul IX - Acte administrative exceptate de la controlul instantei de contencios administrativ
Sectiunea 1 Consideratii generale
63. Caracterul exceptiilor de la controlul instantei de contencios administrativ
Sectiunea a 2 a Actele care privesc raporturile cu Parlamentul
64. Actele care privesc raporturile cu Parlamentul in contextul dispozitiilor constitutionale si ale Legii contenciosului administrativ. Dupa cum se poate constata, textul art. 126 alin. 6 teza I din Constitutia revizuita, si, respectiv, cel al art. 5 alin. 1 lit. a din Legea nr. 554/2004, ramas nemodificat prin Legea nr. 262/2007, reia conceptia art. 107 din Constitutia din anul 1923, cu deosebirea ca sintagma "acte de guvernamant" din textul Constitutiei din 1923 a fost inlocuita cu expresia "acte care privesc raporturile cu Parlamentul".
Fundamentul
Sectiunea a 3 a Actele de comandament cu caracter militar
65. Actele de comandament cu caracter militar in contextul dispozitiilor constitutionale si ale Legii contenciosului administrativ
Sectiunea a 4 a Constitutionalitatea recursului paralel in materia contenciosului administrativ
66. Compatibilitatea institutiei recursului paralel, reglementat prin art. 5 alin. 2 din Legea nr. 554/2004 si alte acte normative speciale, cu dispozitiile art. 126 alin. 6 din Constitutia republicata
Capitolul X - Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ
67. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ, reglementat de art. 11 din Legea nr. 554/2004, modificata si completata prin Legea nr. 262/2007, in cazul actului administrativ cu caracter individual
68. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ in cazul contractelor administrative
69. Termenul pentru introducerea actiunii in anularea actului administrativ intrat in circuitul civil
70. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
71. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ pentru acordarea de despagubiri in conditiile art. 19 din Legea nr. 554/2004
72. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ formulate impotriva refuzului de a solutiona o cerere
73. Termenul de introducere a actiunii in contencios administrativ impotriva actelor administrative cu caracter normativ si a ordonantelor sau a dispozitiilor din ordonante declarate neconstitutionale
74. Natura juridica a termenelor de introducere a actiunii in contencios administrativ
Capitolul XI - Instanta competenta in solutionarea litigiilor de contencios administrativ si procedura de solutionare a cererilor. Regimul citarii si documentele necesare. Solutiile pe care le poate pronunta instanta de judecata
Sectiunea 1 Instanta competenta in solutionarea litigiilor de contencios administrativ si procedura de solutionare a cererilor
75. Instantele competente in solutionarea litigiilor de contencios administrativ potrivit Legii nr. 554/2004, modificata si completata prin Legea nr. 262/2007 si procedura de solutionare a cererilor
76. Instantele competente in solutionarea unor litigii de contencios administrativ pe calea recursului paralel
77. Instantele competente in solutionarea litigiilor de contencios administrativ vizand acordarea de despagubiri
78. Competenta teritoriala a instantelor de contencios administrativ in solutionarea litigiilor de contencios administrativ
79. Solutionarea unor litigii de contencios administrativ de catre alte instante decat instantele specializate de contencios administrativ
Sectiunea a 2 a Regimul citarii si documentele necesare
80. Procedura citarii si documentele solicitate de catre instanta autoritatii publice emitente a actului administrativ si reclamantului in litigiile de contencios administrativ
81. Procedura de citare a partilor in litigiile de contencios administrativ vizand acte administrative intrate in circuitul civil
82. Procedura de citare a partilor in litigiile de contencios administrativ derivand din ordonante sau dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale
83. Sanctiuni judiciare aplicate de catre instanta de judecata conducatorului autoritatii publice pentru netrimiterea in termen a documentelor solicitate
Sectiunea a 3 a Solutiile pe care le poate pronunta instanta de contencios administrativ
84. Aplicarea principiului prioritatii si al efectului direct al normelor comunitare cu efecte obligatorii fata de dispozitiile contrare din legile interne. Jurisprudenta Curtii de Justitie Europene si a altor instante comunitare in materie
85. Enumerare. Solutii pe care le poate pronunta instanta de contencios administrativ in cadrul actiunilor in contencios administrativ obiectiv si contencios administrativ de plina jurisdictie
86. Solutiile pe care le poate pronunta instanta de contencios administrativ in litigiile derivand din contracte administrative
87. Solutiile pe care le poate pronunta instanta de contencios administrativ in materia verificarii legalitatii operatiunilor administrative
Capitolul XII - Suspendarea executarii actului administrativ
88. Suspendarea executarii actului administrativ inainte de modificarea Legii nr. 554/2004 prin Legea nr. 262/2007, raportat la dispozitiile modificatoare aduse prin Legea nr. 262/2007
89. Suspendarea executarii actului administrativ dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 262/2007
90. Suspendarea executarii actului administrativ cu caracter normativ
91. Problema sentintelor si a incheierilor pronuntate de catre instantele de contencios administrativ in materia suspendarii executarii actului administrativ
92. Suspendarea executarii actului administrativ in cazul actiunilor in contencios administrativ formulate de catre prefect
Capitolul XIII
Recursul impotriva hotararilor pronuntate de catre instantele de fond in materia contenciosului administrativ, si alte cai de atac
93. Termenul pentru formularea recursului in contenciosul administrativ
94. Solutiile pe care le poate pronunta instanta de recurs
95. Cai extraordinare de atac in materia solutionarii litigiilor de contencios administrativ
###CUPRINS VOL. II
Titlul II - Contenciosul obiectiv
Capitolul I - Titularii actiunii in contencios administrativ obiectiv
96. Subiecti de drept care au legitimitate procesuala activa in litigiile de contencios administrativ obiectiv
Capitolul II - Contenciosul obiectiv (in anulare) consacrat prin Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ
Sectiunea 1 Contenciosul obiectiv (in anulare) pentru exces de putere consacrat prin art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ. Aspecte de drept comparat
97. Excesul de putere - conditie a exercitarii actiunii in contencios administrativ, consacrata prin art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 - in legislatia romana si literatura juridica franceza
98. Sfera actelor administrative care pot face obiectul actiunii in contencios administrativ, consacrat prin art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004
99. Constitutionalitatea dispozitiilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004
Sectiunea a 2 a Contenciosul obiectiv pentru exces de putere in cazul refuzului nejustificat de a solutiona o cerere
100. Refuzul nejustificat de a solutiona o cerere in acceptiunea Legii nr. 554/2004, modificata prin Legea nr. 262/2007
101. Actiunea in contencios administrativ obiectiv formulata impotriva refuzului nejustificat de a solutiona o cerere
102. Termenul in care poate fi formulata actiunea in contencios administrativ obiectiv impotriva refuzului nejustificat de a solutiona o cerere
103. Concluzii
Sectiunea a 3 a Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre Avocatul Poporului
104. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ obiectiv de catre Avocatul Poporului
105. Controverse privind calificarea actiunii in contencios administrativ exercitate de catre Avocatul Poporului
106. Autoritati si acte administrative asupra carora poate exercita controlul Avocatului Poporului
Sectiunea a 4 a Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre Ministerul Public
107. Tipuri de actiuni in contencios administrativ care pot fi formulate de catre Ministerul Public
108. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ obiectiv de catre Ministerul Public
109. Obiectul actiunii in contencios administrativ obiectiv exercitate de catre Ministerul Public
110. Autoritati ale caror acte administrative pot face obiectul actiunii in contencios administrativ obiectiv exercitate de catre Ministerul Public
111. Participarea reprezentantului Ministerului Public in cauzele de contencios administrativ
Sectiunea a 5 a Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre autoritatile publice emitente ale unor acte administrative ilegale care au intrat in circuitul civil
112. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ obiectiv pentru anularea actului administrativ nelegal intrat in circuitul civil
113. Controverse privind sfera actelor administrative care pot face obiectul unei actiuni in contencios administrativ obiectiv, in condtiile art. 1 alin. 6 din Legea nr. 554/2004
Capitolul III - Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre prefect si Agentia Nationala a Functionarilor Publici in urma controlului de tutela administrativa
Sectiunea 1 Consideratii preliminare
114. Reglementarea legala actuala in materia tutelei administrative
Sectiunea a 2 a Tutela administrativa si controlul ierarhic
115. Deosebiri intre tutela administrativa si controlul ierarhic
116. Deosebiri si reguli specifice in materia tutelei administrative exercitate de catre prefect si de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
Sectiunea a 3 a Controlul de tutela administrativa exercitat de catre prefect dupa intrarea in vigoare a Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Analiza dispozitiilor instituite prin legea cadru, in raport cu dispozitiile constitutionale revizuite si cu normele speciale instituite prin Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata
117. Caracteristicile controlului de tutela administrativa exercitat de catre prefect
118. Sfera actelor administrative care fac obiectul controlului de tutela administrativa exercitat de catre prefect si a actiunii in contencios administrativ exercitata de catre prefect
119. Particularitati privind atacarea in contencios administrativ de catre prefect a unor acte administrative de autoritate si de gestiune
120. Termenul de exercitare a actiunii in contencios administrativ de catre prefect. Jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie
Sectiunea a 4 a Aspecte privind neconformitatea unor dispozitii legale cu dispozitiile constitutionale in materia contenciosului administrativ, precum si cu normele de tehnica legislativa utilizate in acte normative cu incidenta in exercitarea controlului de tutela administrativa de catre prefect. Propuneri de lege ferenda
121. Aspecte privind necorelarea unor texte constitutionale si legale cu dispozitiile Legii administratiei publice locale in materia posibilitatii prefectului de a exercita controlul de tutela administrativa si actiunea in contencios administrativ impotriva deciziilor presedintelui consiliului judetean
122. Aspecte privind incalcarea unor norme de tehnica legislativa in privinta formei de redactare a art. 3 din Legea nr. 554/2004
123. Aspecte referitoare la interdictia retragerii actiunii in contencios administrativ de catre prefect
Sectiunea a 5 a Controlul de tutela administrativa exercitat de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
124. Caracteristici ale controlului de tutela administrativa exercitat de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
125. Aspecte procedurale referitoare la sesizarea instantei de contencios administrativ de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
126. Obiectul controlului de tutela administrativa exercitat de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici si al actiunii in contencios administrativ exercitate de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici
Capitolul IV - Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre persoanele juridice de drept public, altele decat prefectul si Agentia Nationala a Functionarilor Publici, precum si de catre persoanele fizice si persoanele juridice de drept privat
Sectiunea 1 Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre persoanele juridice de drept public, altele decat prefectul si Agentia Nationala a Functionarilor Publici
127. Persoanele juridice de drept public care pot formula actiuni in contencios administrativ obiectiv
128. Reprezentarea persoanelor juridice de drept public in litigiile de contencios administrativ
Sectiunea a 2 a Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata de catre persoanele fizice si persoanele juridice de drept privat
129. Persoanele fizice si juridice de drept privat care dobandesc calitate procesuala activa in litigiile de contencios administrativ
Capitolul V - Actiunea in contencios administrativ obiectiv exercitata in vederea constatarii nelegalitatii unui act administrativ unilateral pe calea exceptiei de nelegalitate
Sectiunea 1 Consideratii preliminare. Trasaturi caracteristice ale exceptiei de nelegalitate
130. Consacrarea legala si doctrinara a exceptiei de nelegalitate in dreptul romanesc
131. Consacrarea exceptiei de nelegalitate in dreptul comunitar
132. Aspecte procedurale privind invocarea exceptiei de nelegalitate
133. Trasaturile caracteristice ale exceptiei de nelegalitate
Sectiunea a 2 a Sfera actelor administrative supuse controlului jurisdictional indirect pe calea exceptiei de nelegalitate
134. Categorii de acte administrative care pot face obiectul controlului de legalitate indirect pe calea exceptiei de nelegalitate
135. Categorii de acte administrative exceptate de la controlul de legalitate pe calea exceptiei de nelegalitate
136. Exceptia de nelegalitate in cazul actului administrativ cu caracter individual
137. Controverse privitoare la invocarea exceptiei de nelegalitate in cazul contractului administrativ
138. Ineficienta invocarii exceptiei de nelegalitate in cazul actului administrativ cu caracter normativ anulat de catre instanta de contencios administrativ in urma unei actiuni directe formulate de catre prefect
139. Sfera actelor comunitare care pot fi atacate pe calea exceptiei de nelegalitate
Sectiunea a 3 a Termenul in care poate fi invocata exceptia de nelegalitate
140. Consideratii preliminare
141. Termenul de exercitare a exceptiei de nelegalitate in cazul actului administrativ cu caracter individual
142. Termenul de exercitare a exceptiei de nelegalitate in cazul actului administrativ cu caracter normativ
143. Termenul de exercitare a exceptiei de nelegalitate in dreptul comunitar
Sectiunea a 4 a Faza procesului in care poate fi invocata exceptia de nelegalitate
144. Fazele procesului in care poate fi invocata exceptia de nelegalitate
145. Competenta instantei de contencios administrativ care solutioneaza fondul unei actiuni de contencios administrativ, de a solutiona si exceptia de nelegalitate ridicata in fata ei
146. Invocarea exceptiei de nelegalitate in dreptul comunitar
Sectiunea a 5 a Efectele admiterii exceptiei de nelegalitate
147. Efectul inter partes litigantes al hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in materia exceptiei de nelegalitate
148. Efectele deciziilor Curtii Constitutionale in raport cu efectele hotararilor judecatoresti prin care a fost constatata nelegalitatea unor acte administrative pe calea exceptiei de nelegalitate
149. Efectele admiterii exceptiei de nelegalitate in dreptul comunitar
Capitolul VI - Efectele hotararilor judecatoresti pronuntate in materia contenciosului administrativ obiectiv
150. Efectele hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in solutionarea litigiilor de contencios administrativ obiectiv
151. Efectele hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile al caror dispozitiv cuprinde atat anularea actului administrativ (contencios obiectiv), cat si acordarea de despagubiri (contencios subiectiv)
152. Masuri de injonctiune dispuse prin hotarari judecatoresti cu privire la administratie
###Titlul III - Contenciosul subiectiv
Capitolul I - Titularii actiunii in contenciosul administrativ subiectiv
153. Subiectii de drept care au legitimitate procesuala activa in litigiile de contencios administrativ subiectiv
Capitolul II - Contenciosul subiectiv de plina jurisdictie in despagubiri pentru prejudicii cauzate prin acte administrative tipice sau prin refuzul nejustificat al solutionarii cererilor
154. Consacrarea legala a contenciosului subiectiv de plina jurisdictie in despagubiri pentru prejudiciile cauzate prin acte administrative tipice sau prin refuzul nejustificat de a solutiona o cerere
155. Particularitatile si natura juridica a raspunderii autoritatilor publice si a persoanelor fizice pentru prejudicii cauzate prin acte administrative tipice sau prin refuzul nejustificat de a solutiona o cerere
156. Repararea prejudiciului cauzat prin acte administrative nelegale sau prin refuzul nejustificat de a solutiona o cerere
157. Problema raspunderii autoritatilor publice pentru prejudicii cauzate prin acte administrative legale
158. Raspunderea institutiilor comunitare pentru acte legale
159. Natura raspunderii Comunitatii pentru fapta unuia dintre functionarii sai
Capitolul III - Contenciosul subiectiv de plina jurisdictie in despagubiri pentru prejudicii cauzate prin contracte administrative
160. Reglementare
161. Natura juridica a raspunderii autoritatilor publice sau a persoanei fizice pentru prejudiciile cauzate prin contracte administrative
162. Acordarea daunelor morale pentru prejudicii cauzate prin contracte administrative
163. Problema raspunderii autoritatilor publice pentru prejudicii cauzate ca urmare a neindeplinirii unor obligatii precontractuale
Capitolul IV - Contenciosul subiectiv de plina jurisdictie al functiei publice si functionarului public, in acceptiunea Legii nr. 188/1999, republicata, privind Statutul functionarilor publici, a Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, Conventiei europene a drepturilor omului (dreptul la un proces echitabil) si a dreptului comunitar
164. Aspecte de tehnica legislativa in materia functiei publice si a functionarului public
165. Reglementare
166. Repararea prejudiciului cauzat unui functionar public prin incetarea raportului de serviciu in baza unor acte administrative nelegale
167. Raspunderea autoritatilor publice si a functionarilor publici, precum si repararea prejudiciului cauzat prin acte administrative emise cu incalcarea functiei publice si a functionarului public
168. Contenciosul functiei publice in acceptiunea Conventiei europene a drepturilor omului si a dreptului comunitar
Capitolul V - Actiunea in contencios administrativ subiectiv exercitata de catre Avocatul Poporului
169. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ subiectiv de catre Avocatul Poporului
170. Constitutionalitatea art. 1 alin. 3 din Legea nr. 554/2004
Capitolul VI - Actiunea in contencios administrativ subiectiv exercitata de catre Ministerul Public
171. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ subiectiv de catre Ministerul Public
172. Autoritati publice ale caror acte administrative pot face obiectul actiunii in contencios administrativ subiectiv exercitate de catre Ministerul Public
Capitolul VII - Actiunea in contencios administrativ subiectiv in despagubiri exercitata pe calea unei actiuni principale, dupa formularea actiunii in anulare a actului administrativ
173. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ subiectiv in despagubiri
174. Termenul de exercitare a actiunii in contencios administrativ subiectiv in despagubiri
175. Instanta competenta cu solutionarea cauzei
176. Actiunea in despagubiri exercitata in fata instantei de drept comun pe calea exceptiei de nelegalitate
Capitolul VIII - Actiunea in contencios administrativ subiectiv exercitata de catre tertul vatamat intr un drept sau interes legitim printr un act administrativ adresat altui subiect de drept
177. Conditiile exercitarii actiunii in contencios administrativ subiectiv de catre tertul vatamat intr un drept sau interes legitim printr un act administrativ cu caracter individual adresat altui subiect de drept
178. Raspunderea autoritatilor publice si a persoanelor fizice pentru prejudicii cauzate tertilor prin acte administrative cu caracter individual adresate altor subiecti de drept
Capitolul IX - Contenciosul subiectiv in despagubiri in cazul ordonantelor sau a dispozitiilor din ordonante declarate neconstitutionale
179. Reglementare
180. Obiectul actiunii in contencios administrativ subiectiv exercitat impotriva ordonantelor sau a dispozitiilor din ordonante declarate neconstitutionale
181. Constitutionalitatea art. 9 din Legea nr. 554/2004
182. Actiunea in contencios administrativ subiectiv exercitata impotriva ordonantelor declarate neconstitutionale in urma controlului de constitutionalitate a legii de aprobare a ordonantei
183. Termenul in care poate fi exercitata actiunea in contencios administrativ subiectiv impotriva ordonantelor declarate neconstitutionale
184. Concluzii
Capitolul X - Efectele hotararilor judecatoresti pronuntate in contenciosul administrativ subiectiv
185. Efectele hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care s a dispus atat anularea actului administrativ, cat si acordarea de despagubiri
186. Efectele hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile fata de tertul vatamat in urma anularii unui act administrativ cu caracter individual adresat altui subiect de drept
PARTEA A TREIA - EXECUTAREA HOTÃRARILOR JUDECÃTORESTI SI A ALTOR TITLURI EXECUTORII IN CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV, DUPÃ MODIFICAREA LEGII NR. 554/2004 A CONTENCIOSULUI ADMINISTRATIV PRIN LEGEA NR. 262/2007
Capitolul I - Titlul executoriu in materia contenciosului administrativ si obligatia publicarii hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care s au anulat acte administrative cu caracter normativ. Propuneri de lege ferenda
Sectiunea 1 Titlul executoriu in materia contenciosului administrativ
188. Titlul executoriu in materia contenciosului administrativ reglementat prin Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, modificata si completata prin Legea nr. 262/2007
189. Propuneri de lege ferenda privind modificarea si completarea art. 22 din Legea nr. 554/2004, modificat prin Legea nr. 262/2007
Sectiunea a 2 a Obligatia publicarii hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care s au anulat acte administrative cu caracter normativ
190. Caracterul erga omnes al hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care au fost anulate acte administrative cu caracter normativ
191. Instantele competente sa solicite publicarea hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care au fost anulate acte administrative cu caracter normativ
192. Termenul pentru publicarea hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care au fost anulate acte administrative cu caracter normativ
193. Necesitatea obligativitatii publicarii hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care s a constatat nelegalitatea unor acte administrative pe calea exceptiei de nelegalitate
Capitolul II - Obligatia executarii hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in conditiile Legii contenciosului administrativ, nr. 554/2004 modificata si completata prin Legea nr. 262/2007. Instanta de executare
Sectiunea 1 Precizari prealabile
194. Obligatia executarii hotararilor judecatoresti pronuntate in materia contenciosului administrativ, din perspectiva Conventiei europene a drepturilor omului
195. Obligatia executarii hotararilor judecatoresti pronuntate in materia contenciosului administrativ consacrat prin Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ
Sectiunea a 2 a Executarea hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in conditiile Legii nr. 554/2004
196. Consideratii preliminare
197. Aspecte privitoare la natura juridica a actelor de executare a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate de instantele de contencios administrativ, in conditiile Legii nr. 554/2004
198. Etapele care trebuie parcurse in executarea hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in conditiile Legii nr. 554/2004, modificata si completata prin Legea nr. 262/2007
199. Aspecte privitoare la posibilitatea aplicarii cumulative a amenzilor cominatorii si a daunelor cominatorii
200. Controverse privind posibilitatea executarii silite a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care autoritatile publice au fost obligate la daune cominatorii in favoarea reclamantului
Sectiunea a 3 a Instanta de executare
201. Instantele investite cu solutionarea litigiilor de contencios administrativ in faza de executare a acestora
202. Masurile dispuse de catre instanta de executare
203. Cai de atac impotriva hotararilor judecatoresti pronuntate de catre instanta de executare
Sectiunea a 4 a Aplicarea sanctiunii penale prevazute de art. 24 alin. 3 din Legea nr. 554/2004
204. Conditiile aplicarii sanctiunilor penale in materia contenciosului administrativ
205. Termenul de la care curge aplicarea sanctiunii penale
206. Recursul impotriva hotararii pronuntate de catre instanta de executare. Propuneri de lege ferenda privind modificarea art. 25 din Legea nr. 554/2004
207. Necesitatea corelarii procedurii de executare a hotararilor judecatoresti prin care au fost aplicate sanctiuni penale in materia contenciosului administrativ cu procedura de executare instituita prin dispozitiile Codului de procedura penala
Sectiunea a 5 a Executarea hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile pronuntate in conditiile art. 18 alin. 4 si art. 19 din Legea nr. 554/2004, prin care autoritatile publice au fost obligate la plata unor despagubiri pentru daune materiale sau morale cauzate reclamantului
208. Procedura de executare a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile prin care autoritatile publice au fost obligate la plata unor despagubiri pentru daune materiale sau morale
Sectiunea a 6 a Actiunea in regres
209. Conditiile exercitarii actiunii in regres
210. Natura juridica a actiunii in regres
Capitolul III - Executarea hotararilor judecatoresti pronuntate de catre instantele speciale de contencios administrativ pe calea recursului paralel vizand legalitatea unor acte administrative sau refuzul emiterii acestora de catre unele autoritati publice cu atributii in materia fondului funciar
211. Preliminarii
212. Executarea hotararilor de contencios administrativ pronuntate in litigii derivand din acte administrative emise de catre autoritatile publice cu atributii in materia fondului funciar
213. Jurisprudenta Curtii europene a drepturilor omului in materia executarii hotararilor judecatoresti pronuntate in materia fondului funciar
Capitolul IV - Procedura de executare a hotararilor judecatoresti si a altor titluri executorii in materia contenciosului fiscal in general si a contenciosului contraventional
214. Consideratii generale privind raspunderea in materie contraventionala.
215. Jurisprudenta Curtii Constitutionale in materia contenciosului contraventional
216. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene in materia contenciosului comunitar contraventional
217. Aspecte privind compatibilitatea normelor procedurale executionale in materia contraventiilor reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 cu normele procedurale executionale reglementate prin Codul de procedura fiscala si Codul de procedura civila.
218. Procedura de executare de lege lata a hotararilor judecatoresti si a altor titluri executorii in materie contraventionala
219. Aspecte privind confiscarea si constitutionalitatea confiscarii in materie contraventionala
220. Cateva considerente referitoare la recidiva contraventionala si la contraventiile aflate in concurs.
221. Prescriptia aplicarii si executarii sanctiunii contraventionale.
222. Jurisprudenta Curtii de Justitie Europene in materia executarii hotararilor date de instantele internationale si a celor pronuntate de catre CJE
Capitolul V - Aspecte privind raspunderea patrimoniala a statului pentru prejudiciile cauzate prin erori judiciare
223. Consideratii privitoare la raspunderea patrimoniala a statului pentru prejudiciile cauzate prin erori judiciare. Conditiile exercitarii actiunii in raspundere patrimoniala a statului
Capitolul VI - Concluzii
224. Aprecieri conclusive. Propuneri de lege ferenda
Bibliografie
- Titlu: Contenciosul administrativ - Vol. I si Vol. II
- Pret: 100,00 RON
- ISBN: 978-973-127-167-5
- Format: A5 - 14,5x20
- Pagini: Vol. I 548 Vol. II 438
Experiență profesională: 2016-prezent: Conferențiar universitar doctor în cadrul facultăţii de a drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” din Târgu Mureş; 2011-2016: Lector universitar doctor în cadrul facultăţii de a drept a Universităţii „Dimitrie...
Vrei sa faci o comanda si nu ai timp?
Introdu numarul de telefon, iar un operator UJmag.ro te va suna
in cel mai scurt timp si iti va cere telefonic restul datelor necesare.